Apakah Kandungan Alkohol Yang Terdapat Dalam Teh Kombucha Menjadikannya Haram?

IMG00173-20110530-1230-kecilAda teh Jepang yang disebut ‘Kombucha’ yang mengandung alkohol sebanyak 0.0065% karena adanya sejenis enzim tertentu akibat proses peragian. Benda tersebut dapat dibeli di toko tanpa penjelasan kandungan tersebut, karena prosentase alkoholnya sangat sedikit sehingga tidak dianggap. Akan tetapi saya ingin mengetahui apakah boleh benda tersebut dikonsumsi dalam Islam atau tidak?

Alhamdulillah

Kami telah meneliti uraian panjang lebar tentang manfaat the yang disebutkan  dalam soal tersebut. Rujukan masalah ini hendaknya kepada para ahlinya.

Adaupun kandungan alkohol yang terdapat dalam the tersebut, jumlahnya sangat sedikit dan tidak menyebabkan mabuk, maka minuman tersebut tidak dikatakan haram karenanya.

Lihat jawaban soal no. 60212, di dalamnya terdapat jawaban tentang teh yang menjadi khamar.

Syaikhul Islam Ibnu Taimiah berkata, “Semua yang dinamakan air, maka dia suci mensucikan, apakah terjatuh najis atau tidak. Jika benda tersebut telah berubah dan lebur. Adapun jika bekasnya masih tampak, maka diharamkan penggunaannya, karena berarti dia menggunakan sesuatu yang diharamkan.” (Majmu Fatawa, 19/236,237)

Beliau juga berkata,

“Allah telah mengharamkan khaba’its, yaitu darah, bangkai, daging babi, dan semacamnya. Apabila benda-benda tersebut jatuh ke dalam air atau selainnya dan kemudian lebur, sehingga tidak tersisa sama sekali darah, bangkai atau daging babi, sebagaimana khamar jika lebur dalam benda cair, maka peminumnya tidak dikatakan meminum khamar.”

Majmu Fatawa, 21/501, 502.

Lihat Jawaban soal no. 33763.

Maka dengan demikian, tidak ada larangan meminum teh tersebut.

Wallahua’lam.

 

Does the alcohol in kombucha tea make it haraam?

There is a kind of Japanese tea called kombucha that contains approximately 0.0065 % alcohol because of the presence of probiotic enzymes that occur as the result of the fermentation process. It can be bought from the store without showing ID, because it hardly contains any alcohol worth mentioning. But I would like to know whether it is permissible to drink it in Islam or not?.

Praise be to Allaah.

We have read a great deal about the benefits of the tea mentioned in the question; the issue of its benefits should be referred to specialists.

With regard to the amount of alcohol in this tea, it is a very low amount that does not lead to drunkenness, hence drinking it is not haraam because of that.

See the answer to question no. 60212 in which there is an answer concerning fermented tea.

Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (may Allah have mercy on him) said:

Everything that is called water is pure and a means of purification, whether some impurity has fallen into it or not, if it is known that it has dissolved into it and disappeared. As for that in which traces of impurity are apparent, it is haraam to use it, because it comes under the heading of using something haraam. End quote.

Majmoo‘ al-Fataawa, 19/236, 237

He also said:

Allah has forbidden impure things (khabaa’ith), namely blood, dead meat, pork and so on. If any of these things fall into water etc and disappear, so there is no blood, dead meat or pork left at all, similar to the case where alcohol disappears in a liquid, then the one who drinks it is not drinking khamr. End quote.

Majmoo‘ al-Fataawa, 21/501, 502

See also the answer to question no. 33763

Based on that, there does not seem to be anything wrong with drinking this tea.

And Allah knows best.

 

هل نسبة الكحول في شاي ” كمبوتشا ” تجعله محرَّماً ؟

السؤال : هناك شاي ياباني يسمَّى ” كمبوتشا ” به محتوى كحولي يبلغ تقريباً 0.0065% بسبب وجود أنزيمات بروبيوتيكية به تحدث نتيجة لعملية التخمير ، ويمكن شراؤه من المتجر دون تعريف هوية ، لأنه لا يكاد يوجد به محتوى كحولي يُذكر ، لكني أريد معرفة ما إذا كان يجوز تناوله في الإسلام أم لا ؟

الجواب :

الحمد لله

اطلعنا على كلام كثير حول فائدة ذلك الشاي الوارد ذِكره في السؤال ، والمرجع في ذلك إلى أهل الاختصاص .

وأما نسبة الكحول التي توجد في ذلك الشاي فهي نسبة قليلة جداً لا تؤدي إلى حصول السكر ، وبالتالي لا يكون الشراب محرماً من أجلها .

وانظر جواب السؤال رقم (60212) ففيه الجواب عن الشاي المخمَّر .

قال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله :

“كل ما وقع عليه اسم الماء : فهو طاهر طهور سواء وقعت فيه نجاسة ، أو لم تقع ، إذا عرف أنها قد اسْتَحالت فيه واستهلكت ، وأما إن ظهر أثرها فيه : فإنه يحرم استعماله ؛ لأنه استعمال للمحرم” انتهى باختصار .

“مجموع الفتاوى” (19/236 ، 237) .

وقال – أيضاً – :

“الله حرم الخبائث التي هي الدم والميتة ولحم الخنزير ، ونحو ذلك ، فإذا وقعت هذه في الماء أو غيره واستهلكت : لم يبق هناك دم ، ولا ميتة ، ولا لحم خنزير أصلاً ، كما أن الخمر إذا استهلكت في المائع : لم يكن الشارب لها شارباً للخمر” انتهى .

“مجموع الفتاوى” (21/501 ، 502) .

وانظر جواب السؤال رقم (33763) .

فعلى هذا ، لا يظهر مانع من شرب ذلك الشاي .

والله أعلم

http://islamqa.info

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s